Deelnemers vertellen

Wat deelnemers vertellen.
Je loopt zo hard, zei Ria tegen mij, vergeet niet naar jezelf te zwaaien.
Dat is de zin die mij het meeste bij is gebleven.Hoewel ik bijna al mijn vrijwilligerswerk dat ik naast mijn full-time baan deed al had afgesloten bleef er nog wel veel over waar ik, uiteindelijk, te moe van geworden ben.
Tijdelijk iets minder werken leek niet genoeg. Inzicht krijgen waarmee ik bezig ben en hoe ik iets doe, leek ook zinvol. En meer, meer rust in het dagelijkse bestaan.
En zo kwam ik, gelukkig, bij Ria terecht.Nu hoef ik niet meer naar mezelf te zwaaien.
Dank je Ria.
    • Let your soul glow with mindfulness

Ik kan het iedereen aanbevelen om een cursus mindfulness te volgen.
De eerste les had ik de nodige vraagtekens.
Een bodyscan gehad en dat betekent op een matje liggen op de grond, en je aandacht richten op je lichaam.
Telkens wordt er een lichaamsdeel benoemd, b.v. je arm. Met je aandacht en gedachten ga je naar je arm. Hoe voelt je arm: warm, koud, tintelend. Op deze manier wordt je body gescand. Wat een flauwekul, dacht ik de eerste keer. Ik lig mijn tijd hier te verdoen. Onbewuste weerstand, omdat ik de rust in mijzelf niet wilde voelen. Omdat ik geen rust in mijzelf had, destijds. Dat was te eng. Te veel om over te piekeren. Gaandeweg de cursus veranderde ik, in positieve zin. De onderwerpen, het groepsgevoel, het opende mijn ogen. Mijn gedachtegang veranderde. Ik ging kwesties, gebeurtenissen met andere ogen bekijken. Mijn vastgeroeste patroon van denken ”loste” op in een meer flexibele vorm. Dit resulteerde in meer levensvreugde. En het mooiste van alles was, dat ik mijzelf weer de moeite waard vond. Wat een leuk, vrolijk, humorvol mens ben ik eigenlijk. Zo heerlijk om dat weer van jezelf te vinden. Iedereen die op zoek is naar zichzelf, ”het even niet meer weet” of op zoek is naar kracht, iedereen die ”tools” nodig heeft, raad ik mindfulness aan.
Ria Koetsier is een lieve, warme persoonlijkheid. Je voelt je meteen op je gemak in haar les.
Dank je wel Ria, voor dit cadeau.
Dit cadeau, dat ik elke dag uitpak!

Zelfinzichten
Sinds de minfulnesstraining heb ik meer zelfinzicht gekregen. Dit betekent dat ik me vaker bewust ben van mijn gedachten en andere afleidingen die er soms voor kunnen zorgen dat ik mezelf negatief beoordeel.Door met regelmaat te mediteren, lukt het om minder te piekeren en bijvoorbeeld beter in te slapen.

Heb ik dit wel nodig
In het begin had ik zoiets van “heb ik dit wel nodig?” Maar na die 8 weken zie ik alles met frisse moed tegemoet. Ik heb aan de training mindfulness écht heel veel gehad. Ria Koetsier heeft mij enorm geholpen. Ik kan iedereen, die wat gestressed is, aanraden deze training te volgen.

Lach naar de wereld en de wereld lacht naar jou.
Sinds de training voel ik mij krachtiger en rustiger. Ik voel nu ook goed aan wanneer ik uit balans ben. Ik onderzoek dan of het om externe of interne gebeurtenissen gaat. Door even rustig te gaan zitten, kan ik dan weer bij mijzelf komen. Soms kan ik mijzelf in een spiegel zien en merk dan dat ik bepaalde gedragingen wil veranderen. Dit verbaast mij wel, want ik wilde dat vroeger nooit. Oefenen doe ik het liefst thuis. Op plaatsen of plekken komen waar veel mensen zijn, vind ik nog steeds lastig. Ik kom er wel maar haak snel af om naar huis te gaan.

Meer energie
Ik heb nu meer energie en voel ik mij in het algemeen beter. Ik leer mezelf steeds beter kennen en verheug mij altijd op de wekelijkse groepstraining. Ik ben ook bewuster geworden van mijn gedachten. Thuis mindfulnessoefeningen doen vind ik lastig. Buiten in de natuur lukt het mij beter. Ik word daar heel rustig van.

Burnout
Ik had een zware burn-out en ging de deur niet meer uit. Omdat ik het zelf niet durfde, bracht een vriend mij bij de mindfulnesstrainster Ria. Ik voelde mij veilig en vertrouwd en ben met individuele gesprekken gestart. Daarna ging ik met de mindfulnessgroep meedoen. Het heeft veel voor mij betekend en opgeleverd. Het praten over emoties vond ik eerst erg moeilijk, maar langzamerhand ging dat steeds beter. Thuis alleen mindfulness oefenen lukt mij nog steeds niet. Ik ken mezelf nu beter en ik voel en herken het als ik over mijn grenzen heenga en vraag dan om hulp. De relatie met mijn familie en ouders is verbeterd en ik werk nu tot ieders tevredenheid als vrijwilliger.

Druk in mijn hoofd
Ik heb PPD-NOS en ben heel druk in mijn hoofd. Alles moet ook gaan zoals het altijd gaat, anders raak ik helemaal in de war! Boodschappen doen is vanwege de hoeveelheid prikkels een echte opgave, waar ik doodmoe van thuiskom. Door de mindfulnesstraining van Ria heb ik leren accepteren dat ik ben zoals ik ben. Bovendien gebruik ik het preventief, want voordat ik de deur uit ga of iets anders “spannends” moet doen, ga ik eerst 10 minuten een mindfulnessoefening doen. Ook heb ik niet meer zoveel “vuurpijlen” die door mijn hoofd schieten. Over het algemeen ben ik rustiger geworden. Ik mediteer meestal dagelijks minimaal 15 minuten.

Ik kan dit nu in mijn dagelijkse leven zelfstandig gebruiken
Dank je wel Ria

© 2019

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑

%d bloggers liken dit: